avatar

mai mult din nostalgie decât cu un scop precis
acum o vreme, am închiriat o grădină la marginea oraşului
să pun acolo legume, flori, dar mai ales pepeni
să stau cu mâinile în pământul jilav şi să mă gândesc

dacă şi extratereştrii pot să cultive pepeni sau
vreo plantă asemănătoare pe planetele lor roşii sau galbene
sau dacă pur şi simplu le place să stea cu mâinile sub cap
în iarba lor magenta şi să privească cerul ca într-un roman

de brussolo sau ursula le guin şi m-am pus pe treabă
am pus răsaduri, am plantat, am irigat în fiecare seară
sau la două trei zile, am privit plantele cum se înalţau
toată ziua mă gândeam la ele în timp ce lucram

la vreo hârţoagă sau când plecam pe teren simţeam
cum volanul din mâinile mele palpită ca un vrej
până şi băieţilor de la clubul scriitorilor amatori de sf
le-am împuiat capul cu poveşti despre castraveţi

tomate, păstârnac, conopidă, pătrunjel, dar mai ales
despre pepeni le-am vorbit, am pus şi paznic pe domnul isaac
coleg cu mine la club, pensionar, nimeni nu ştie care
îi e numele, dar noi îi spunem isaac de la asimov

dar păzea toată noaptea într-o căsuţă de lemn de brad
să nu facă rău cine ştie cine, nu poţi avea încredere că
nimănui nu i-ar trece prin cap să vină măcar la zemeura de
pe lângă gardul destul de scund şi cam şubred şi isaac

aşa de treabă a fost încât l-a mai întărit pe unde
se cam zgâlţâia, dar curând a venit la mine şi mi-a spus
că pepenii care începeau să se coacă dispar câte unul
găseşte dimineaţa numai coaja sau nici măcar

unii dispar fără urmă şi mi-am zis că glumeşte, nu are
ce face noaptea şi poate vrea să mai trec şi eu pe-acolo
„lasaţi, domnule isaac, nu e mare lucru dacă dispar
câţiva pepeni acolo”, dar el că „nu, cum aşa, voi fi vigilent

doar n-aţi muncit degeaba” şi în zilele următoare
mă aştepta când plecam la serviciu, îl găseam pe bancă
avea cearcăne şi ochii erau din ce în ce mai adânciţi
în orbitele, „domnu’ bogdan, am descoperit ce-i cu pepenii

cam după orele unu coboară peste grădina dumitale
un roi întreg de libelule”, „hei, domnule isaac, ce figură
sunteţi amuzant” şi am schimbat subictul deşi bătrânul
se uita la mine dezamăgit cu privirea aia – mă crezi nebun

apoi a început să apară cu ciupituri pe faţă şi pe mâini
se tot pigulea pe bancă şi scotea din piele ţepi
îmi arăta câte-un pumn „eu nu mai pot, domnu’ bogdan”
uite ce e, domnule isaac, vin şi stau cu dumneata”

„mă atacă, aruncă în mine cu spinii ăştia, credeţi-mă
am încercat să lupt”, „vă cred, sigur că vă cred, e ok”
şi după ora unu, aşa cum spunea isaac, a apărut
un stol de libelule frumoase care s-a aşezat pe gard

probabil veneau de departe, se vor odihni o vreme
mă gândeam în timp ce strângeam în mâini un hârleţ
pe care l-am ridicat ameninţător şi m-am îndreptat
către gardul care se încovoiase sub greutatea lor

„hei, ce dracu e aici, care-i şefu dintre voi?” „eu”
a făcut o libelulă mai plină şi mai întunecată la culoare
„ce dracu faceţi cu pepenii mei?”, „păi, n-am ştiut,
domnu’ bogdan, că dumneavoatră aveţi grădină aici”

„păi, nu v-a spus domnul isaac”, „nu, domnu’ isaac
ştie să fie doar extrem de agresiv, câţiva colegi au pierit
răpuşi de hârleţ până l-am aranjat cu sarbacanele”
şi-au plecat aproximativ la fel cum veniseră, în zbor

l-am privit pe isaac care avea un zâmbet fericit
„domnu’ bogdan, recunoaşteţi, exemplare ca astea… mai rar
am ce face multă vreme de-aici încolo pentru că trebuie
să vă spun că am păstrat ca probe leşurile celor ucise”

am stat jos şi am tăcut amândoi o vreme, fiecare se gândea
pesemne, la ce se poate desprinde din experienţa asta
„domnu’ ficeac, mă tot gândesc, după carateristicile de bază
că vă pricepeţi mult mai bine, din ce galaxie credeţi că vin”

(lui bogdan ficeac, cel care mă cucerise prin adolescenţa mea de mare consumator de literatură „saifi”, cel care s-a lăsat de literatura asta de multă vreme. am uitat să-l întreb pe domnul isaac dacă a făcut bine sau rău)

Publicat în X.

Lasă un răspuns

