alt sonet

mă voi încălţa exact în clipa când tu ieşi din casă
tu, cu sandalele reci, cu pielea prea apropiată de carne
un râu transparent cu irizaţii de salivă uscată
exact în clipa în care faci altceva decât m-am gândit eu

în clipa în care, din piept, îmi creşte o coloană de inox

există o legătură necoaptă între toate lucrurile
făcute în semiîntunericul sângelui sau pentru ceilalţi
când stai de vorbă, când îţi legi părul cu degete nesigure
legi cuvintele mele vulgare, şoaptele şi venele străpunse
de o tinereţe pe care nu o mai înţelegem acum

şi dincolo de frumuseţea spaţiilor restrânse
aştept să văd cum simţurile tale au larve şi mor
de asta ies în fiecare zi în lumina, de asta lumina râde

se foieşte în căuşul palmelor ca un gândac de la care
nu poţi cere să te îmbrăţişeze ca să ştii prea bine
îngăduinţa cu care ne epuizăm forţele prea târziu

3 gânduri despre „alt sonet

  1. îi bun. ar merge alt titlu. ai uitat un „i” la „semiîntuneric”. ia mai mult curaj şi nu mai cântări finalul atât de mult (în texte). by the way, vorbind despre gramaj: mă bucur că expresia se aeristeşte – în sensul că expresia nu mai e cheie de lectură (interpretare), ci e parte din lumea textului şi nu mai e oferită din posibilităţi, ci din nevoi in-terne. e suficient că eşti un dealer eficient al mesajului. fain mi se pare că muşti tot mai mult şi tot mai mult – dar foarte, foarte lent – din ceva expresionism. adică formele ţipătului, a ceea ce e captiv, chiar angoasant, sau care dematerializează cumva, la limită de-a nu avea ieşire, îşi găsesc formulă. desigur: există părţi minime expresioniste în lipsa omniprezentului Eu şi a nesoluţionării gravitării făcute. oricum, câteodată am impresia că n-ai habar de ce e ăla cocon, ci o mare parte din ce se desfăşoară în poezia ta se întâmplă într-un spaţiu stabil dar suspendat, chiar apos, uneori.

    ar mai fi ceva de zis despre registru-ţi poetic şi despre universul poetic. poate exagerez, poate nu, dar eu unul aceasta cred, că de abia după volumul tău de debut se pot trage niscaiva concluzii. nu spun că după volum nu se pot vedea multe lucruri, dimpotrivă. eu le-am tras, dar o să le descarc la un vin, sau la ceva… transparent.

    regret că nu mi-am adunat de-a lungul timpului părerile pentru că tare ar fi mers de-o cronică extinsă. şi, adevărat îţi spun ţie, despre tine şi Bădiţa e cel mai greu să scrii.

  2. Dupã lectura Jurnalului portughez, eram curios sã vãd ce va scrie Sorin Alexandrescu în volumul care a apãrut simultan cu acela al lui Mircea Eliade, la Editura Humanitas, un volum care este, de fapt, un fel de „îndreptar” de lecturã al jurnalului ataºatului de presã de la Lisabona (Sorin Alexandrescu, Mircea Eliade, dinspre Portugalia, Editura Humanitas, 2006). În anumite privinþe, nu am fost dezamãgit. Sorin Alexandrescu are numeroase intervenþii binevenite ºi mãsurate. Spre exemplu, el clarificã contextul acþiunilor de propagandã culturalã ale lui Eliade în Portugalia sau aduce precizãri necesare despre poziþia aceluiaºi Eliade faþã de conservatorismul ºi autoritarismul vremii. În alte privinþe însã, nu pot considera lucrarea lui Sorin Alexandrescu decît ca o tentativã de „spãlare” a unui Mircea Eliade profund problematic, aºa cum reiese el din paginile Jurnalului portughez.

  3. raul, am deschis urechile. cu expresionismul mai vedem, dar în funcţie de caracteristicile menţionate de tine, până la punctul acesta, ai dreptate. astept concluziile alea la ce-o fi, transparent sau ne. iar din regretul ăla… deja s-a ivit o idee. mă flatează aşezarea lângă bădiţa, evident.

    domnule mircea popescu, sunt întru totul de acord cu dumneavoastră.

    salve!

Lasă un răspuns

