aceeaşi noapte a vocilor

din toate cântecele auzite, numai unul e cântecul de dimineaţă, o mlaştină în care mă afund, un lan de cireşi negri când se coc ocoliţi de păsări iar sperietoarea din vârf îmi zâmbeşte, înghit sâmburii, înghit viermii şi cad în iarbă secerat de sunetul acesta, o mână întinsă din greşeală spre o faţă străină pe care pipăitul o face frumoasă, prea frumoasă dacă ştiu că e singura aproape, mai aproape

dar cântecele au ceva funerar ascuns între ultimele degete precum inelele sau oasele care încep să doară mult după ce s-au frânt. n-am mai primit nicio scrisoare, poate nici măcar rândurile stinse intr-un creion rupt nu mai au cum să ne scoată din copca în care ne ţinem respiraţia, ne verificăm rezistenţa cu aceeaşi sinceritate, un dezastru reversibil, nu, nu se mai scriu scrisori, în ultima mi-ai vorbit de zidul berlinului şi ai cântat sau ascultam timbrul de târfă obosită al marlenei dietrich

sau vorbeşti despre cărţi, tot felul de cărţi cu o voce care mă îngheaţă până când un pescăruş trece aproape şi sperie ceva, fereastra se trânteşte şi după toate cuvintele o aud pe marta, somnul ei nu e un cântec, nu e decât umărul tău, braţul tău încolăcit peste gura mea pentru că marta trebuie să asculte cântecul ăsta cât mai târziu

3 gânduri despre „aceeaşi noapte a vocilor

  1. cred ca nu e prea fericia alegerea sintagmei ”din toate… numai unu/una”, ca exigenta de exprimare/formulare, nu de idee.
    coc_ocoliti
    accentuarile prea alturate: frumoasa, prea frumoasa – aproape, mai aproape; e tentant cu cat e si sonor si vibrant deopotriva, dar meritau distantate cumva, sa nu fie pe aceeasi linie
    relativizarile prin dar/desi/poate/sau – cred ca is prea prezente in ultimele texte sau poate chiar asta e si intentie.
    reusita insa trecerea din fragmentul doi, intre pierdere (care incepe de sus, de la lanul de ciresi negri, faina imaginea creata ici), incantatie, amintire, absenta scrierii, legatura cu vocea sau alte voci, legatura cu sunetele care secera etc.
    ”o voce care ma ingheata” e cumva comun exprimat, adica uzat in vorbirea multor oameni, de aceea poate merita si aici formulata altfel senzatia aceea de fiori reci cand auzi un anume sunet/glas/ton etc. (place ca ai facut paralela cu cartile, ”la lettre et la mort” are o carte andre green despre psihanaliza si literatura, f faina, iar ideea despre sublimarea pusliunii/instinctului mortii/de moarte prin scris/scribendi e si aci punctata bine, ai mai avut asemenea tangente)
    apoi ambiguizezi ”pana cand un pescarus trece aproape si sperie ceva”, dar ultimele randuri incheie bine (cumva asteptat) intreg poemul
    reusita si senzatia de internal power prin retinerea suflului/verificarea rezistentei/sinceritatea, puse bine langa ”zidul berlinului”.
    cam asa. ar fi destule de detaliat. am scris atat cat imi permise amu pauza. de lucru.

  2. mulţumesc pentru observaţii, ela, e mereu nevoie de o confruntare între formule, probabil că alinierea lor ar da ineficienţa întregului eşafodaj, punctele în care textul pare noduros, cum ai spus, ţin de o coerenţă imprimată de instincte nedivizate, ambiguizante sau de parţi mai sonore. unele aspecte vin ca urmare a dificultăţii de retragere dinspre un „text colectiv” şi proprietăţile pe care vreau eu să le imprim cu toate riscurile ce pot decurge de-aici. asta fiind, zic eu, şi cauza asperităţilor percepute. unele dintre ele vor fi schimbate, desigur.

  3. cred că ce nu am spus mai sus este că îmi plăcu mult cest text, de aceea atât de detaliat se poate vorbi despre. şi eu mă bucur ici în mine când se poate vorbi. mulţu pt răspuns aşa, finuc, fiindcă atenuează noduroasele. a la prochaine, avec grande plaisir de lecture. et pas seulement.

Lasă un răspuns

